June 19, 2011

1st day praktikal-TDM (Therapeutic drug monitoring)


Tong Tong toink toink, loceng jam handphone Nokia E66 berbunyi, ouh jam 6am tanggal 16 jun 2011. What a sleepy day! Haha. Al-maklumlah sudah biasa bangun jam 12 tengahari atau jam 1pm selepas solat subuh. Tetapi, aku mengambil masa kira-kira 30 minit sebelum ke bilik air, ngeliat-ngeliat lu orang kate. Hehe.

Then, siap2 semua pakai baju, kereta Toyota Vios bernombor ‘siri’ TAK 94 meluncur di atas jalan melalui lorong-lorong Jalan Pulau Musang, Durian Burung, Gong Kapas etc dan stop di depan bangunan hospital yang diberi nama ACC. Tanpa membuang masa yang berharga, aku terus ke farmasi utama yang menempatkan TDM untuk daftar dengan ketua Farmasi di sana. Aku berada hampir 1 jam di situ tanpa berbuat apa-apa sementara menunggu pegawai Farmasi yang in charge dengan budak praktikal datang ke pejabat. Dalam sela waktu itu aku berkenal-kenalan dengan beberapa pegawai farmasi, PRP dan budak UKM yang turut buat praktikal di situ tetapi diorang telah masuk hari last day praktikal sedangkan aku baru 1st day nak buat praktikal si situ. ‘Eh, mcm kenal’, ada seorang kakak tu menyapa aku, tilik punye tilik rupanye dia adalah senior aku waktu A level medicine di INTEC dulu.huhu. What a small world. Namanya fatimah aka kak fatimah=). Aku duduk seketika kerana kak fatimah nk pergi breakfast. Dalam pada itu, ada seorang bro uia menyapa aku. Sembang-sembang jap die tanye aku main futsal ke tak, aku cakap aku main. Dia offer main dengan staff2 farmasi yang lain. What a great offer, boleh mengeratkan silaturrahim sesame=)

Hari pertama, aku ditugaskan di bahagian TDM atau dikenali juga sebagai therapeutic drug monitoring. Secara ringkas, “TDM is testing drug levels in blood to evaluate if a patient has too much or too little drug in blood or body. Too much drug can cause toxicity and too lttle can cause viral failure. Whether or not TDM can be useful is controversial and has not yet been established very well”. Kat department ni, dia more kepada pharmacokinetic knowledge. Nasib baik aku dah belajar last semester so xde la terkial-kial sangat nak paham apa yang abang2, kakak kt situ terangkan kat aku. Perkara-perkara seperti centrifuge, ‘RUN’, pipetting by using micropipetting etc. Generally, step yang terlibat di TDM adalah open PC,check order, terima sample, centrifuge 5 minit, then micropipetting 150 microliter except for phenytoin adalah 180 microliter. Kalau hasil centrifuge tu sedikit(tak sampai level yang dikehendaki), kita akan melakukan step ‘STAT’. Kemudian, langkah ‘RUN’ dijalankan. Tempohnya bergantung ada yang cepat ada yang lambat. Time ni kene masukkan dulu data seperti nama,no siri untuk memudahkan rujukan nanti. Selepas result da dapat, PRP akan melakukan calculation. Calculation ni aku pernah buat time belajar pharmacokinetic dulu iaitu multiple daily dose yang melibatkan Cmax, Cmin, steady state condition dll. Ada beberapa istilah seperti TR bermaksud therapeutic range, ML pula bermaksud measured level. Good range for Cmax adalah 4-10 dan Cmin pula ialah less than 1. If out of the range means toxicity will occur. Antara drugs yang agak famous adalah carcamazepine, cyclosporine, digoxin, gentamicin, Phenobarbital, phenytoin, theophylline, vancomycin dan valproic acid.

Last but not least, pengalaman kt TDM sangat berharga dan best =). Kakak2 dan bro semuanya helpful.

2 comments: