June 21, 2011

Second day - CDR (21 jun 2011)

Assalamualaikum dan selamat malam .. =) Alhamdulillah, syukur bangun tidur hari ini kerana masih diberi peluang untuk menhirup udara pinjaman dari Allah. Hari ini, aku ditugaskan ke bahagian CDR atau well known as cytotoxic drug reconstitution. Ia melibatkan anti-cancer drugs seperti carboplatin yang mana clinically used as pallilation of ovarian cancer and its side effects such as bone marrow depression, nausea and vomiting. Basically, department sedikit sebanyak apply semi solid knowledge yang aku belajar time semester 5 yang merangkumi sterile suit, pass box, LAF, campur-campur obat. But, here it is more dangerous! why? This is because it's involving anti-cancer drug and very toxic. Biasanya PRP akan diajar satu kali then for the following preparation PRP akan disuruh untuk buat sendiri. PRP akan diposting di department ni for about 1 month. I think i dont like this department because it is dangerous.huhu. But i have to go through when i become PRP later on. Cara kerja dia macam sediakan kertas kerja dulu, buat formulation dia, calculation dan kemudian masuk ke ruangan CDR. Prepare segala macam alat dan bahan yang diperlukan. Semuanya disterilisasi menggunakan ethanol 70% dan akan di pass ke ruang dalam CDR melalui PASS BOX. Mcm biasa, campur2 obat tetapi perlu sangat berhati-hati dan jangan kasi ada cecair tu tumpah atau jarum syringe tu tertusuk secara tak sengaja ke body anda. BAHAYA BOH!! .. Then, siap2 seme, pass ke PASS BOX again, wrapping dengan aluminium foil, yang berkilat akan berada di luar, yang tak tberkilat dijadikan bahagian dalam.

Balik umah dengan motor around 5.30pm sampai kat umah, letih gila, tertdo sambil belom solat asar.huhu. Bangun tidur balik jam 6.30pm. Siap2 amik wuduk g solat asar. Solat isyak pada malam ini di Masjid Terapung, Kuala ibai, Kuala Terengganu. Lama tak g sana. Sebelom solat isyak ada tazkirah mcam biasa. Ada point yang agak penting menurut aku. Usatz tu kata, 3 golongan manusia yang tidak akan diganggu syaitan iaitu:

-Yang ikhlas
-Yang syukur dengan apa yg Allah kasi
-Dan yang redha akan Qada' dan Qadar Allah

Bagi aku, point di atas betul2 menyedarkan aku yang lagho ni, insyaAllah, kedepannya moga dok lagho2 doh = p ..

Malam telah hampir melabuhkan tirainya, esok kene g praktikal lagi kat pital bahagian TPN (total parenteral nutrition) plak.

Gd nite ^_^


No comments:

Post a Comment