November 14, 2011

Ada apa pada ISLAM DAN MELAYU?

Nah, jawapannya adalah totally berlawanan. U dun think if u r a malay then u r a muslim! Not like that. Aku pernah jumpa orang melayu,bernama melayu tetapi BUKAN ISLAM, tetapi dia beragama KRISTIAN. Can u see it? Yeah, tidak disangkal situasi di Malaysia roliknye/kebiasannya apabila parent anda berbangsa melayu then secara automatik anda beragama Islam. Tetapi layakkah anda digelar orang yang beragama Islam sedangkan anda langsung tidak ada ciri-ciri sebagai seorang Islam?? solatkah anda?tidak.. Menepati janjikah anda?tidak.. Hasad dengki dan fitnah dan khianatkah anda?Ya.. Kuat sembang tanpa buktikah anda? ya.. dan seterusnya... Nah, kenapa anda mengaku Islam sedangkan anda langsung tidak menpunyai ciri2 sebagai mukmin?? Anda jangan ingat anda melayu anda akan dihormati. Sekarang dunia tanpa sempadan, semua orang mula memperjuangkan hak masing2. Sekarang bukan zaman Batu lg. Aku ada seorang kawan yang sedang belajar di Germany sekarang iaitu Ahmad Syazwan, orangnye simple dan mempunyai nawaitu Islam di dalam hatinya begitu jauh ke depan. Dia tidak memperjuangkan melayu tetapi memperjuangkan Islam. Sewaktu aku sedang membuat persediaan A level medicine di Intec, aku selalu bertemu dia solat berjemaah di surau. Hopefully lebih ramai anak muda seperti dia.

Back to the topic, aku tidak merasakan kalimah 'melayu' itu akan terus bermegah di masa hadapan. Kenapa? sifat2nya terlalu jauh terpesong(some of them). Banyak contoh2 yg boleh diberikan. Alhamdulillah aku telah diberi peluang oleh Allah untuk hidup lagi sekarang. Pengalaman aku berbekalkan selama aku hidup 23 tahun! Ada macam2 orang yang aku jumpa. Ada yang baik di depan dan jahat di belakang. Ada yang kaki bodek, ada yg minta tolong dan buat2 baik then apabila sudah dapat dia akan wat 'taik'. Ada juga yg A dan B berkawan tetapi sebenarnya B tidak suka pada A tetapi hanya kerana terpaksa. Bagaimana aku tahu? kerana B kasitahu hal itu kepada aku. dalam hati aku berkata, kalo mcm ni la,tak akan pergi ke mana dengan melayu anda. ''Aku selalu ingat kata2 yg mana berhati2 lah anda apabila sesorang itu dengan mudah membisikan memberitahu keburukannya temannya kepada kamu,maka tidak syak lagi dia akan berkata2 di belakang tentang hal kamu juga!'', so aku just dengar tp hati aku berkata haNCurlah anda kalo terus begini. Di manakah nilai kemanusian?di manakah nilai kesetiaan anda dalam bersahabat? sungguh malang. Anda berbangsa melayu tetapi sedikitpun menurut observationku tidak memiliki ciri2 islam! Ada juga orang melayu yang berjanji tetapi tidak menepati janji,Orang yg jenis ini da banyak kali aku jumpe.

Nah, adakah anda rasa melayu itu wajar dipertahankan atau ISLAM yang harus diperjuangkan?
Aku berdarah 50% cina dan 50% melayu tetapi jiwa aku lebih kepada melayu kerana bergaul dlm suasana hidup melayu tetapi aku tidak suka sifat2 melayu pada zaman sekarang. Menurutku melayu telah banyak berubah, tidak seperti zaman dahulu yg penuh dgn aturan hidup beragama Islam!

No comments:

Post a Comment